Vinkies.reismee.nl

Van Merced naar Monterey

Eens even graven in het geheugen wat we de afgelopen twee dagen weer hebben beleefd…. We komen er na een aantal overnachtingen achter dat ontbijt inbegrepen is in de prijs, dat mag dan ook wel want echt goedkoop zijn de meeste hotels hier niet. Dus maar even lekker ontbeten in de Holiday Inn in Merced. Ze hebben hier zelf al een pancake-machine! Het moet niet gekker worden. Plan is om weer richting de kust te gaan, naar Monterey. Bleek een ritje van zo’n kleine 200 kilometer te worden, dwars door Californië, van het midden naar de westkust. Mooie rit door eerst een heel plat landschap; mijn opmerking: “‘t liek Grun’ wel” was hier wel op zijn plaats. Maar na enige tijd maakte het platteland toch weer plaats voor heuvels, ook hier een dor landschap van gelig gras. Wel een mooi gezicht. We passeerden ook nog een gigantisch stuwmeer, bestemd voor het opwekken van elektriciteit en bevloeiing. En toen was daar weer de kust.

In het stadje Monterey hadden we een boottrip geboekt om, hoe kan het ook anders, walvissen te gaan spotten. De folder hierover hadden we in het hotel in Merced gezien. Zodoende waren we deze kant opgegaan. En Monterey blijkt een heel gezellig stadje te zijn, lang niet zo druk als bijvoorbeeld San Francisco, en ook met een Fisherman’s wharf! En, zo werd ik er op Facebook aan herinnerd, Monterey is natuurlijk de plek waar 50 jaar geleden het beroemde Monterey popfestival plaatsvond, 2 jaar voor Woodstock. Veel van mijn helden traden hier toen op; heilige grond dus.

We waren iets te vroeg voor de boottocht, dus nog maar even rond gekeken op de gezellige wharf. Rond enen vertrokken we met de boot richting de baai, zo’n uur varen naar de plek waar men meestal de walvissen vindt. En inderdaad; ze waren er zoals afgesproken. Iedere keer toch een prachtig gezicht om die gigantische beesten te zien ademen en weer weg te zien duiken met een blik op de gigantische staart. Ik had inmiddels al een gesprek aangeknoopt met een amerikaanse fotograaf, en dat bleek wel een autoriteit te zijn! Fotografeert al zo’n tien jaar de walvissen, orka’s en dolfijnen in de baai. Kijk maar eens op www.bigsurphoto.com Helaas hebben wij niet gezien wat hij al gefotografeerd heeft, springende walvissen en orka’s. Maar wat een aardige man, deze Daniel Bianchetta. Na een uurtje rond dobberen was het weer terug naar de haven varen. We besloten maar eens de visschotels te proberen waar we altijd over horen, en wat we zien in de kookprogramma’s. Krab en kreeftenstaart. Of we zaten in het verkeerde restaurant of wij snappen het niet helemaal, maar echt onder de indruk waren we niet van de gerechten (voor dat geld). Het was lekker maar niet echt bijzonder. Dus dat gaan we maar niet weer doen.

Overnachting was in een Best Western hotel, hadden we op de valreep nog geregeld. Iets anders dan we gewend waren bij de Holiday Inn’s, maar netjes en we hadden een bed.

Vandaag, woensdag 27 september, zijn we eerst een ander hotel wezen regelen. Lastig als de telefoonverbinding niet zo goed is of dat het mens aan de andere kant een beetje onverstaanbaar praat. Maar hoezee, de boeking lukte toch. Na het ontbijt zijn we richting het Monterey aquarium gegaan. Ondanks de veteranen- en gehandicaptenkorting (we blijven zunig) toch nog een behoorlijke toegangsprijs. Maar het was het waard. Wat een mooie basins en wat een diversiteit aan leven. In een woord prachtig. Het aquarium is gelegen aan de kust en je kon dus ook naar buiten om naar de oceaan te kijken, en als er dan ook nog een walvis rond zwemt, dan kan je dag toch niet meer kapot! We hebben heel wat uurtjes doorgebracht in het aquarium, genietend van al het moois. Toen was het met de auto helemaal naar het nieuwe hotel rijden vanaf de parkeergarage, wel minstens een minuut! Doodop van die rit hebben we ingecheckt en onze nieuwe kamer betrokken.
Tegen de avond zijn we gaan dineren in een restaurant wat goed aangeschreven stond in de gidsen. En het klopte; prima eten en een fantastisch uitzicht over de Monterey-baai.
De temperaturen zijn overigens ook prima hier, plus 25 graden iedere dag, heerlijk weertje dus. Zal weer tegenvallen als we terug zijn.
Na het eten weer terug gewandeld naar ons hotel, nog een film gekeken op HBO en nu is het weer bedtijd.

Bye bye

Gretha van Loock

Weer een prachtig verhaal en wat een avontuur weer voor jullie!! Fantastisch om dat allemaal mee te maken! Geniet nog maar lekker van jullie vakantie en bedankt weer voor het mooie verhaal! Groetjes van ons!!?

Nicole

Mooi verhaal,weer een leuke reis !!Geniet er maar met volle teugen van !!Groetjes !!

WillemR

Leuk om jullie weer te volgen!