Bootje varen, altijd leuk!

Queenstown.

Vanmorgen hebben we eerst maar eens lekker ontbeten in ons hotel. Er waren nu wel iets meer gasten dan gisterenavond. Ik had eggs Benedict en Debbie ging weer voor de zoetigheid: pancakes. Daarna hebben we maar eens uitgezocht wat we vandaag konden doen hier in Queenstown. Was niet zo veel voor ons bij, zoals al eerder vermeld. Toch zijn we maar even met de bus naar downtown geweest. Ons hotel ligt nog eens 150 meter hoger dan Queenstown (in Fernhill). En

Queenstown ligt al op bijna 500 meter hoogte. Maar het stadje is enorm toeristisch en daar houden wij niet zo van. Dus een bakkie doen, wat rondkijken en een babbeltje maken met de lokale hondenbescherming en opvang en dat was het wel weer. Dan was hetgeen we voor de avond geboekt hadden een leuker vooruitzicht.

We zijn namelijk met een echte stoomboot een stuk gaan varen over het prachtige meer hier. Richting een soort restaurant aan de andere kant.

De stoomboot was origineel gebouwd voor de spoorwegen aan de kust en in 1912 uit elkaar gehaald en hiernaar getransporteerd! En weer in elkaar gezet! En dat voor die tijd. En in de loop van de tijd in gebruik genomen voor dit soort uitjes. In het midden van het schip hadden ze een opening gemaakt zodat je al het reilen en zeilen in de machinekamer kon volgen. Zeer indrukwekkend en ook erg warm. Dat dan weer wel.

Bij het restaurant aangekomen konden we gelijk aan tafel (het wat inmiddels 18:30 uur). En het buffet was echt overweldigend uitgebreid; vlees, vis, kip. Gegrild en gebakken, allerlei groenten enz enz. Perfect, waar voor je geld. Dus we hebben lekker zitten smikkelen. Daarna was er een demonstratie over hoe ze hier het schapenfokken en -scheren uitvoeren. Eerst kregen we te zien hoe zo'n hond de schapen naar de boer brengt; zonder een enkel geluid joeg de hond de schapen in de juiste richting; dit was een zogenaamde stille. En daarna kwam er een die wel blafte, en die worden ingezet om de gevluchte schapen terug te brengen. Daarna ging de boer laten zien hoe een schaap geschoren wordt. Er werd er een uit de stal gehaald (90 kilo weegt zo'n schaap) en op zijn rug gelegd. En in een mum van tijd was het schaap van zeven kilo wol afgeholpen. Dit was een schaap wat een jaar niet geschoren was. Normaal doen ze twee keer per jaar scheren. Was erg leuk om dat een keer in het echt te zien.

Daarna was het al weer tijd om met de boot terug te varen naar Queenstown, een tochtje van een klein half uur. Aan boord werd gezellig in koor gezongen met pianobegeleiding. Wij uiteraard ook mee zingen (not). Zaten gelukkig achterin, bij de machinekamer. Dat was veel leuker om te zien hoe dat allemaal werkt. Vooral bij het aanmeren was goed te zien, en te horen, hoe de commando's vanuit de stuurhut werden doorgegeven en uitgevoerd. De bekende bel en dan langzaam, achteruit, vooruit enz. En toen was deze leuke avond ook al weer voorbij.

Morgen weer een ritje van zo'n 200 kilometer voor de boeg, richting Te Anau.