Vinkies.reismee.nl

Op naar het zuiden

Op naar het zuiden.

Gisteravond hebben we een erg leuke avond gehad met een Maori-show, van de Mitai-familie. We werden opgehaald bij het hotel en de rit was maar een kwartiertje of zo. Bij binnenkomst werden we naar onze tafel verwezen alwaar al een paar dames zaten. We raakten in gesprek, en natuurlijk waren er weer twee getrouwd met een Nederlander! De dames kwamen uit Australie en waren voor het eerst op vakantie. De avond begon met een welkom door de gastheer; hij ging eens uitvissen welke nationaliteiten er allemaal binnen waren. Was een erg grappige introductie en bij ieder land kende hij wel wat zinnen en woorden. En in iedere taal wist hij "chocoladetaart" naar voren te brengen. Uiteindelijk kwamen we tot 21 nationaliteiten! Dat waren er dus nogal wat. We gingen ook nog kijken hoe ons eten bereid werd op een hangi, een soort oven die gebruik maakt van de warmte die hier overal uit de grond komt. Zag er prima uit, maar we gingen nog niet aan tafel. Eerst gingen we het achterliggende bos in om het binnenvaren van de Maori-stam te zien, in hun kano. Nou daar kwamen ze aan hoor, mooi gezang en natuurlijk de "zogenaamde" angstaanjagende blik "met de tong uit de bek". Erg leuk om te zien. Daarna gingen we naar een soort openlucht theater waar een Maori-dorp was nagebouwd. Uit ons midden was ook een chief gekozen en die moest onze stam eerst introduceren bij de Maori's. Ook moest er een welkomstlied gezongen worden door de assistent van de chief. Dit was een donkere Amerikaanse meneer, die een prachtig lied zong. Dat hadden ze, denken wij, niet verwacht. De chief en die meneer waren leraren die in NZ waren om te kijken naar de manier van lesgeven hier, en die konden natuurlijk ook best zingen. Was erg leuk om de verrassing in de ogen van de Maori's te zien. Daarna introduceerde de Maori's chief zijn volk en werden er allerlei dansen en zang gepresenteerd. Het was echt geweldig om te zien. En aan het eind werd er ook nog de traditionele Haka gedaan. Hebben jullie misschien wel eens gezien op TV. Geweldig om in het echt te zien. Toen was het tijd voor het eten. Keurig netjes in buffetvorm klaar gezet, dus je kon zoveel eten als je wilde. Nou dat liet ik me geen twee keer zeggen; kip, lam, vis, salades. Heerlijk. Debbie ging meer voor de toetjes. Die vond het eten van lam een beetje zielig, aaahhhh. Was dus een erg geslaagde avond, we hebben genoten. Ook nog afscheid genomen van onze drie, tijdelijke, vriendinnen waar we de hele avond gezellig mee hadden zitten kletsen. En toen weer met de bus naar het hotel.

Vanmorgen had Debbie nog een afspraak bij de massage en ben ik naar het Rotorua-museum gegaan. Mooi museum in een voormalig badhuis. Veel gezien over de geschiedenis van de Maori's en Rotorua. Erg interessant.

Toen op weg naar Napier aan de kust. Ik had, aan de hand van ons toerboek, de interessante bezienswaardigheden in geprogrammeerd. Nou die waren zeker de moeite waard. We kwamen langs een stuwmeer met dam. Net op tijd om het inlaten van water te zien (gebeurde maar om de twee uur). Dus dat pikten we weer even mee. Verder ook nog een kleine waterval gezien, met een gigantische stroomversnelling er in. En een stuk verder een hele mooie waterval, op een plek waar je het niet zou verwachten. Ergens in de "middle of nowhere". We zaten heel hoog en konden in een dal beneden ons de watervallen goed zien. Mooi!

De rit naar Napier voerde ons weer over een glooiend, behoorlijk bergachtig, gebied met veel, heel veel, bos. Prachtige rit. En toen keek ik eens naar de nog af te leggen afstand en onze benzine. Oeps, leek een beetje krap te worden. Tottom zei nog 40 kilometer te gaan, terwijl het dashboard nog voor 34 kilometer aan brandstof aangaf. Gelukkig gingen we bergaf, dus zuinig rijden en de auto uit laten vieren. En we hebben het gered, maar er ging wel bijna 50 liter in de tank! Dus het was kantje boord. De pompbediende gaf de tip om, zeker op het Zuidereiland, daar wel op te letten. Want daar kwamen dit soort situaties ook vaak voor. Veel weg en weinig tankstations (lesje geleerd).

En nu zitten we in een motel in Napier aan de kust. Net lekker gedineerd in de stad en is het al weer bijna bedtijd voor ons, terwijl voor jullie de dag net begint. In de bergen was het behoorlijk frisjes, maar hier aan de kust was het weer zo'n twintig graden. Hopen dat het nog wat beter word.

Morgen een grote ruk richting Wellington, waar we tot zondag blijven.

See ya!!

Dirk

mooie verhalen, het had je beroep kunnen wezen.
Wie weet....... komt het er nog eens van.

Gretha

Hoi, hoi,
Weer geweldig om jullie mooie ervaringen te lezen!!
Wat genieten jullie er toch van he!! En ik geef jullie groot gelijk. Het eten en drinken gaat jullie goed af zo te zien haha!! Maar jullie toet toet lust ook op zijn wat he!! Hahaha
Dus zorg goed voor dat beestje, hij leg heel wat kilometertjes af met jullie!!
Nou veel plezier!! En namens Falkor bedankt voor de kusjes op zijn oor!! Hij is weer helemaal de oude hoor!!
Groetjes XXX

Gretha

De foto,s zijn trouwens heerlijk en prachtig om te zien!! Geweldig!!!! X

Nicole

Mooie foto's,lekker eten,mooie show,wat wil je nog meer!!
Leuk om de verhalen te lezen.
Nog veel plezier!
Groetjes.

Esther

Leuk hoor wat jullie allemaal meemaken! Ik ga snel de rest lezen want ik loop achter! Xxx